قصص قبل النوم للبنات قصيرة 2024 حكايات جميلة للأطفال

قصص قبل النوم للبنات قصيرة 2024 حكايات جميلة للأطفال
قصص قبل النوم للبنات قصيرة

قصص قبل النوم للأطفال من القصص الجميلة التي تساعد في تنمية الخيالات لدى الأطفال كما أنها من الأشياء التي تفيد في الكثير من الجوانب، لذا سنقدم لكم الكثير من القصص التي لها أفضل المعاني بأفضل الدروس المستفادة التي يمكن أن تفهمها الفتيات.

قصص قبل النوم للبنات قصيرة 2024

قصص قبل النوم للبنات قصيرة

قصة الأرنب والسلحفاة من القصص الجميلة التي تحكى ما قبل النوم، فهي من الحكايات التي بها الكثير من الدروس المستفادة التي تحكي ما يلي:

كان يما كان في يوم من الأيام كان في حديقة حيوانات فيها حيوانات كتيرة بتحب بعض، كان من ضمن الحيوانات دي السلحفاة البطيئة والأرنب السريع، وفي يوم قرر الأرنب أنه يدخل في سباق الجري مع الأرنب وهو واثق من انه سيكسب في هذا السباق بسبب سرعته وأن السلحفاة بطيئة بطبعها..

ولما بدأ السباق قررت السلحفاة أنه تركز في السباق بس ومتركزش في أي حاجة هتتسبب في أنها تتشتت ومن هنا بدأ السباق وكانت السلحفاة بتعمل اللي فكرت فقيه بالظبط، وكان الأرنب كل شوية بيقف مع صحابه في نص السباق وهو متأكد أنه كدا كدا هيكسب..

وفجأة السلحفاة وصلت لط النهاية وكسبت السباق،  وتفاجئ الأرنب من أن السلحفاة هي اللي كسبته، فهنا لازم نتعلم أن الغرور مش بيوصل لحاجة وأننا لازم نفكر في الهدف إللي أحنا عايزين نحققه بس بغض النظر عن أي حاجة، وأهم حاجة أننا منستخفش بقدرات اللي حوالينا.

حكايات جميلة للأطفال

كان يما كان كان في بنت جميلة جدا بس البنت دي مش بتسمع كلام مامتها وكل ما مامتها تطلب منها حاجة تقولها كلمة “ثواني يا ماما” ومع الوقت البنت دي أتعلمت أنها تقول الكلمة دي دايماً بغض النظر عن أنها هتعمل الحاجة أو لا، وجت البنت دي نسيت وقالت الكلمة دي قدام الناس والناس بقم يلوموا على الام أنها معرفتش تربي، وكان لازم البنت تسمع اللي بيتقال عشان تبطل اللي هي بتعمله دا.. وبالفعل فضلت البنت دي حزينة بسبب اللي بيتقال لمامتها وهنا أتعلمت البنت أنها تسمع الكلام من أول مرة.

قصة الأميرة القاسية

في يوم من الأيام كان في بنت جميلة من البنات التي تعيش في قصر كبير، ولكن على الرغم من جمال هذه البنت إلا أنها من البنات القاسيات التي لا تحنو على أحد، ولكن كانت كل الناس تحبها بسبب أنها أميرة وأنها كانت حسنة المظهر، وفي يوم الأيام كانت البنت دي بتتعامل مع الناس بالطريقة البشعة التي لاحظها الكثير من الناس.. ومن هنا بدأ الناس في كره هذه البنتن وعلموا ان لا يمكن الحكم على الشخص من شكله أو من جسمه وإنما يجب أن نحكم على الأشخاص من الصفات التي يتحلون بها.

قصة الأسد والفأر للبنات قبل النوم

قصة الأسد والفأر قبل النوم من القصص اتي تنمي خيال الفتيات والتي تجعلهم يستفيدوا الكثير من الأشياء، وتحكي هذه القصة كل مما يلي:

في يوم من الأيام كان هناك أسد من الأسود اللي بتحكم في الغابات الواسعة الكبيرة، وكان الأسد دا مش بيحب حد يضايقو وهو نايم.. وكان في فار في الغابة ميعرفش الموضوع دا عن الأسد، فكان بيلعب مع الأسد وهو نايم و سط الفرو والشعر الغزير، فقام الأسد من النوم وهو منزعج من اللي بيعمله الفار…

ولما مسكه وهدده بالقتل لو ضايقو وهو ناي متاني أتأسف له الفار وقال: أنا أسف وأوعدك لو سبتني دلوقتي هساعدك في أي حاجة هتطلبها مني.. قام سابه وهو بيضحك وبيقول أنت يا فار هتساعدني أنا ملك الغابة هنا..

وفي يوم من الأيام وهو في الغابة جاء فوج من الأشخاص عايز يصطاد الأسد.. فرمى عليه الشباك لحد ما يجيب القفص.. وهنا كان الأسد بيطلب النجدة، وملقاش حد جمبه إلا الفار، فضل يقرقض في الشبكة لحد ما تحرر الأسد.

وهنا لازم نتعلم أننا منستخفش بقدرات حد، وأن ممكن يكون الشخص أضعف مننا بس عنده القدرة أنه يعمل حاجات محدش هيقدر يعملها.

قدمت الفقرات السابقة الكثير  من القصص الجميلة للفتيات التي تحمل العديد من المعاني المميزة التي يمكن أن تتخذها هذه الفتيات من الدروس اليومية، فما عليك إلا أن تقرأ تلك القصص بدقة ومن ثم تقصها على فتاتك فبل النوم.

الأسئلة الشائعة

أجمل قصص الأطفال العامية؟

من اجمل قصص الأطفال العامية هي قصة الدب الكسلان.

أجمل القصص للبنات قبل النوم؟

من أجمل قصص البنات قبل النوم هي قصة "أليس في بلد العجائب".

فائدة القصص قبل النوم للأطفال؟

من فوائد القصص قبل النوم للبنات هي أنها من الأشياء التي تنمي أفكارهم وخيالاتهم.