حدوتة قبل النوم لخطيبتي بالعاميه.. حواديت رومانسية طويلة وقصيرة

حدوتة قبل النوم لخطيبتي بالعاميه.. حواديت رومانسية طويلة وقصيرة
حدوتة قبل النوم لخطيبتي بالعاميه

القصص الرومانسية من أكثر القصص التي يمكن أن تقص بالنسبة للمخطوبين، فهناك الكثير من الروايات التي تحكي قصص الحب الجميلة البسيطة التي تبدأ وتنتهي بسعادة، فسوف نقدم لكم خلال السطور التالية لهذا المقال بعض القصص التي يمكن الاستمتاع بها، فإن كنت من محبي القصص الرومانسية يجب أن تقرأ الفقرات القادمة.

حدوتة قبل النوم لخطيبتي بالعاميه.. حواديت رومانسية طويلة وقصيرة

حدوتة قبل النوم لخطيبتي بالعاميهالقصص التي تكون باللغة العامية تكون أكثر جذباً من القصص الأخرى باللغة العربية خاصة بين الأشخاص المرتبطين أو المخطوبين، لذا سوف نقدم لكم بعض من تلك القصص عبر السطور التالية:

1- قصة حب شيقة من طرفين

في مرة من المرات كان في بنت اسمها علياء، وكانت عايشة في قصر كبير جداً ولكن مكانتش مبسوطة ودا بسبب أن الفلوس مش بتشتري كل حاجة، كانت البنت دي عايشة مع مامتها وباباها وأخواتها، وكان أهلها ملاحظين أنها متغيرة وطول الوقت ساكتة، وبقت بتحب تقعد لوحدها أكتر بعد ما كانت بتقعد طول الوقت مع مامتها وباباها، عاوز تعرف التغير دا كان ليه؟

ماشي يا سيدي، البنت دي كانت صغيرة وبدأت تعدي سن الطفولة بكل حب وود وسط أهلها، ولكن كبرت وبدأت في سن المراهقة، كانت بنت ملتزمة ومش متعبة، حتى لما كانت بتحب حد كانت بتتكسف تقوله وطان عندها وعي بالسن اللي هي بتمر بيه، وعارفة أن كل اللي بتحس بيه هيعدي ومشاعرها هتتتغير، فأدت لنفسها فرصة وكانت طبيعية جداً وكانت بتحب عادي.

عدت البنت من سن المراهقة بخير، وجه عليها الوقت اللي أتغيرت فيه تماماً، وأهلها لاحظوا سكوتها زي ما قولنا، بس لسة مقولناش بردو سكوتها دا كان ليه….

سكوتها في الفترة دي بعدت ما عدت سن الطفولة ومرحلة المراهقة عشان لما كنت بنت بتنضج بتبدأ تحتاج لتحقيق أحلامها ومن بين الأحلام دي بتبقى عايزة تحب وتتحب، وفجأة في يوم من الأيام جه ولد في قريب من المكان اللي هي عايشة فيه بيشتغل في التجارة وحب يتعرف عليها وعرض عليها دا في مرة من المرات، وافقت البنت واتقدملها وحبوا بعض أكثر من أي قصة حب استمرت لسنين، وعاشوا في تبات ونبات وخلفوا صبيان وبنات.

2- قصة حب منذ الطفولة

كان في بنت وولد مع بعض في المدرسة من أولى ابتدائي، الاتنين دول كان الحب بينهم برئ من الطفولة، فكان مش بيحب حد يضايقها من وهم صغيرين سواء صحابهم البنات أو الولاد، وخلصوا مرحلة الابتدائي وبدأوا في مرحة جديدة، أتفرقوا الولد والبنت دول بسبب تنسيق المدارس الإعدادية.

بعد ما خلصوا المرحلة الإعدادية والثانوية بدأوا أنهم يشوفوا بعض في الدروس ويشبهوا على بعض، وبعد ما كانوا في الدروس بدأوا يشوفوا بعض كل يوم في الدروس، وبدأ الولد بالكلام وافتكروا كل الذكريات اللي كونوها مع بعض والحب زاد ما بينهم، وبعد ما خلصوا ودخلوا الكلية فضلوا الطرفين بينهم حب وتقدم الولد دا لأهلها بعد ما دخلوا الكلية واتكلموا وفضلوا سوا واتخرجوا مع بعض وعاشوا في تبات ونبات.

قصة قصيرة للمخطوبين

سنقدم لكم القصة القصيرة الشيقة خلال هذه الفقرة:

كان في اتنين بيحبوا بعض وربنا كرمهم واتخطبوا، ولكن بعض الخطوبة اكتشفت البنت دي قد أيه خطيبها بيحبها وبيكون حاب يقدملها كل حاجة كويسة، ودا كان سبب أن العلاقة بينهم استمرت واتجوزوا وخلفوا وعاشوا طول حياتهم كل طرف فيهم بيحاول انه يرضي الطرف التاني بس من غير أي تكاليف نفسية أو شخصية أو تعمد منهم، ولازم كله يعمل دا عشان العلاقات تستمر.

قدمنا لكم خلال الفقرات السابقة العناوين التي يندرج تحتها بعض القصص باللغة العامية، فإن كنت من محبي قصص الحب وتحب أن تحكيها لخطيبك يجب أن تقرأ ما سبق بعناية، فقد قدمنا لكم أفضل القصص لكل المخطوبين التي تبدأ بالحب وتنتهي بالحب وما يبنهم بعض المغامرات.

الأسئلة الشائعة

 ما هي الحواديت المفضلة للمخطوبين؟

الحواديت الرومانية هي الأحب بالنسبة للمخطوبين.

ما الوقت الذي يفضله المخطوبين للحواديت؟

يفضلون الحواديت في المساء بعد أنتهاء اليوم والعمل للتفرغ.

ما أنواع القصص التي يفضلها المخطوبين؟

القصص التي تمتلأ بمغامرات الحب.